Uutiset

  

  • TAIWANIN LUOMUMARKKINAT OVAT KASVUSSA HAASTEISTA HUOLIMATTA

    Monet kuluttajat Taiwanissa ovat valmiita maksamaan hyvästä, terveellisestä ja laadukkaasta ruuasta, erityisesti kaupunkialueen perheelliset ja vanhempi sukupolvi. Siksi mm. 100% natural - ja luomuruuan kysyntä kasvaa vuosittain merkittävästi. 

    Lähitiloilta tuotettuja elintarvikkeita onkin paljon tarjolla, monet pienet independent ravintolat myös tarjoavat luomua ja kaupungissa on isojakin maataloustuotteiden markkinoita. Myös monet ‘kauppakadut’ ovat täynnä paikallisesti tuotettuja maataloustuotteita, joissa pienyrittäjät myyvät päivittäin tuoreita maataloustuotteita. On myös paljon luomuun tai natural-elintarvikkeisiin erikoistuneita ruokaketjua ja erikoisliikkeitä. 

    Samalla toki on kasvanut ruokaväärennökset, jolloin luomuruuassa ei ole muuta luomua kuin hinnassa ja etiketissä. Ilmiö on maailmanlaajuisesti lähes yhtä yleinen kuin eniten väärennetty ‘oliiviöljy’. Luomuruokana myydyissä tuotteissa lienee silti vähemmän ‘ei-sallittuja’, kun esim. ‘mozarella-juustossa’, jota voidaan valmistaa käyttämällä pesuaineta valkaisuun. Tämän lisäksi luomun haasteena on luomumäärittelyn ja säännösten monenkirjavuus sekä sertifikaattien kalleus kun tuottaja yrittää aidosti tuottaa luomua. 

    Taiwan ei varmasti ole pahin tapaus tässä jatkuvasti kasvavassa ruokaväärennösbisneksessä toisin kuin Italia tai Kiina. Mutta Taiwanin viranomaiset ovat ottaneet tässä tiukan linjan kiristämällä luomun vaatimuksia. Käytännössä EUsta tuotettu luomun toimittaja pitää hakea täältä paikallinen luomutodistus. Enää ei riitä, että tuote on sertifioitu ja hyväksytty luomuksi EUssa tai Suomessa, vaan sertifikaatti pitää olla tuotekohtainen ja hyväksytty Taiwanissa, ja minkä hakee toimittaja. Tämä tietysti maksaa kaikkine lupamenettelyineen.

    Tällä lienee vaikutus nykyisiin tuotteisiin ja toimittajiin siten, että valikoima supistuu. Tällöin kysynnän periaatteessa kasvaessa mutta tarjonnan supistuessa luomun hinnat tulevat nousemaan entisestäänkin, mikä todennäköisesti johtaa myös kasvavaan väärentämiseen. Onkin ironiaa, että suojellakseen kuluttajia väärennöksiltä, voi tilanne itse asiassa johtaa vieläkin pahempaan. 

    Suomalaisella elintarvikkeilla ja toimijoilla olisi tässä itse asiassa nyt oikeasti mahdollisuus, vaikka markkinoille pääsy vaatisikin nyt enemmän alkuinvestointeja. Suomalaisella, puhtaalla elintarvikkeella on edelleen täällä hyvä maine, josta kuluttajat myös haluavat maksaa. Sen lisäksi, että he haluavat luomua, he haluavat maksaa aidosta luomusta ja turvallisesta tuotteesta ja toimittajasta. Tämä todennäköisesti tarkoittaa sitä, että ne suomalaiset toimijat, jotka ovat valmiita investoimaan enemmän Taiwanin luomumarkkinoille, myös taloudellisesti tulevat pärjäämään paremmin, kuin aiemmin. Siten haasteet voivatkin luoda enemmän kysyntää suomalaisille tuotteille. 

    Petteri Lehto
    Tuulplan Oy

      Takaisin

Tuulplan Oy
sales@tuulplan.fi